Aktualności
„W kręgu utworów Cypriana Norwida…"
SZKOLNY KONKURS RECYTATORSKI
Celem konkursu jest upamiętnienie 200. rocznicy urodzin Cypriana Norwida oraz sprawdzenie umiejętności recytatorskich uczniów.
Konkurs "O Księdzu Jerzym wierszem"
Wojewódzki Konkurs Recytatorski „O Księdzu Jerzym wierszem”
15 października w kościele pw. Matki Bożej Fatimskiej we Włocławku odbył się Wojewódzki Konkurs Recytatorski „O Księdzu Jerzym wierszem”, którego celem jest upamiętnienie męczeńskiej śmierci błogosławionego księdza Jerzego Popiełuszki. W konkursie tym uczestniczyły cztery uczennice naszej szkoły: Milena Bretes z klasy I d oraz Roksana Dybowska, Wiktoria Majchrzak i Zuzanna Sujewicz z klasy II e. Roksana Dybowska zajęła – w kategorii szkół ponadpodstawowych – drugie, a Zuzanna Sujewicz trzecie miejsce. Należy jednak podkreślić, że wszystkie nasze recytatorki w sposób interesujący przedstawiły interpretacje wierszy związanych tematycznie z księdzem Jerzym. Uczennice przygotowały się do konkursu pod kierunkiem pani Iwony Kotkiewicz i pana Henryka Wasilewskiego.
Po części konkursowej recytatorzy i ich opiekunowie zwiedzili Muzeum – Salę Pamięci, w której w nowoczesny sposób (multimedialny i interaktywny) przybliżono przesłanie życia i śmierci związanego z naszym miastem kapłana – wpisanego już w historię Kościoła i Polski.
Aktywne przerwy z puzzlami
Co daje układanie puzzli?
Neurolog Patrick Fissler przeprowadził badanie, z którego wynika, że puzzle aktywują osiem różnych funkcji poznawczych naraz. Jak to możliwe? Gdy patrzysz na pojedynczy element układanki, Twój mózg aktywuje kilka różnych obszarów. Interpretuje obrazek z elementu oraz jego krawędzie – zastanawiasz się przecież do jakiego fragmentu ilustracji pasuje pojedynczy element oraz jak go dopasować do krawędzi układanki, które już są ułożone. Informacja z oczu przenosi się do płata potylicznego, z którego prowadzą dwie ścieżki przetwarzające dwie różne informacje: obrazek oraz umiejscowienie. Przetwarzanie tych informacji to bardzo dobre ćwiczenie dla mózgu oraz wyzwanie dla Ciebie. To wszystko sprawia, że regularne układane puzzli może pomóc Ci uniknąć takich chorób jak Alzheimer i demencja! Ponadto każde przyłączenie kolejnych elementów do siebie uwalnia w Twoim mózgu dopaminę.
Każde dołożenie elementu ma powodować wyrzut dopaminy w Twoim mózgu. Dlatego układanie puzzli to stała dawka substancji przyjemności.
Tammy McLeod
Puzzle – co rozwijają?
Zastanawiasz się, dlaczego warto układać puzzle? Układane regularnie rozwijają bardzo przydatne umiejętności, które przydadzą się nie tylko osobom starszym.
1. Ćwiczą pamięć – by dopasować element do całości obrazka, musisz dobrze zapamiętać ilustrację i zinterpretować pojedynczy element! W ten sposób puzzle ćwiczą Twoją pamięć wzrokową.
2. Rozwijają zdolności manualne – jak już wspominałyśmy, do układania puzzli przyda się odrobina precyzji.
3. Rozwijają zdolności przestrzenne – osoby, które układają puzzle mają lepsze zdolności przestrzenne!
4. Rozwijają umiejętności matematyczne – to samo badanie odkryło, że osoby układające puzzle lepiej radzą sobie z matematyką.
5. Pomagają się skupić – co tu dużo mówić, układanie puzzli wymaga koncentracji.
Dodatkową zaletą puzzli jest obniżanie stresu. Można je porównać do medytacji lub mindfulness. Przez tak długi czas skupiasz się na obrazku, że często zapominasz o tym, co dookoła? Nie tylko Ty. Puzzle potrafią wciągnąć na wiele godzin, a ich układanie uspokaja. To jak SPA dla mózgu w Twoim domu. Teraz już wiesz, dlaczego warto układać puzzle!
Kto wynalazł puzzle?
Za twórcę pierwszych puzzli uznawany jest londyński grawer i kartograf John Spilsbury.
Chciał on sobie ułatwić naukę geografii, więc naklejał drukowane mapy na cienkie deski, które były wykonane z mahoniu, a następnie rozcinał je wzdłuż granic państw.
Taka forma pomocy naukowej stała się sławna w całej Anglii.
Stosowano ją również do nauczania innych przedmiotów.
W drugiej połowie XIX wieku rozprzestrzeniły się na inne kraje. Natomiast na początku XX wieku zaczęto wykrawać ich elementy maszynami.
Dwie półkule mózgu i układanie puzzli.
Mózg to najważniejszy ludzki narząd, który składa się z dwóch półkul.
Z podziałem na prawą i lewą półkulę związana jest lateralizacja.
Obie półkule odpowiadają za różne funkcje.
Prawa półkula mózgu odpowiada za emocje i wykonuje zadania w sposób całościowy.
Natomiast lewa półkula mózgu odpowiada za język i wykonuje czynności w sposób liniowy.
Naukowcy podkreślają, że zdrowy i sprawny mózg, to taki, w którym obie półkule rozwijane są w sposób równomierny.
Jak można je ćwiczyć, aby tak pracowały?
Poprzez układanie puzzli.
Właśnie podczas układania puzzli obie półkule zmuszane są do aktywności.
Zostało udowodnione, że kiedy układa się puzzle, dochodzi do silnej aktywności myśli razem z udziałem wszystkich komórek i części mózgu.
Dzięki tej intensywnej aktywności ćwiczy się komórki mózgowe, a poprzez to aktywuje się je i zwiększa ich wydajność oraz pojemność.
Układanie ma charakter działań logicznych, analitycznych, ale też puzzle wymagają kreatywności i wyobraźni.
Puzzle pomagają również wzmocnić poczucie wartości.
Układanie puzzli wymaga cierpliwości, wysiłku, ale też pojawia się chęć dokończenia obrazka, a potem ten efekt, czyli gotowy obrazek i zadowolenie z siebie, że dało się radę.
Puzzle rozwijają sprawność manualną, ponieważ ćwiczą ruchy motoryki małej, jak i wpływają na wypracowanie precyzji.
Układając je z innymi osobami, uczymy się pracy w zespole.
Można je układać z rówieśnikami, rodzicami albo wnukami.
Taka zabawa będzie uczyła współpracy.
Puzzle pozwalają się wyciszyć i skupić się na jednej czynności, dzięki czemu można zapomnieć o problemach dnia codziennego.
Wtedy umysł nasz skupia się tylko na wizualizacji obrazu, a dzięki temu koncentrujemy się na nim i zapominamy o wszystkim, co jest dookoła.
Układanie puzzli to idealny sposób na miło spędzony czas i to przeważnie wtedy, gdy za oknem jest brzydka pogoda.
Rozwijają m.in. pamięć, myślenie, koncentrację i zdolności przestrzenne.
Warto ułożyć obrazek, nakleić go na karton, włożyć w antyramę i powiesić na ścianie.
Wszystkie chętne osoby zapraszamy do uczestniczenia w Puzzlowych Przerwach!!!
Zapraszamy na treningi dla naszego mózgu!
Sala 09 Galeria
Dzień Nauczyciela w II LO
Uczniowie naszego Liceum drobnymi upominkami podziękowali nauczycielom za Ich pracę.
"Wykształcenie to dobro, którego
nic nie jest w stanie nas pozbawić."
W podziękowaniu, za trudną pracę
i wskazanie właściwej drogi,
życzymy dużo wytrwałości
i dalszych sukcesów zawodowych.
Wycieczka do Torunia i Bydgoszczy
5 października uczniowie klasy maturalnej 3J, w miłym towarzystwie kilku osób z klas 3I i 3G, udali się na wycieczkę do Torunia i Bydgoszczy. Celem było obejrzenie baletu „Szepty i cienie” w Operze Nova.
Zanim jednak nastał wieczór, „przenieśliśmy się w czasie” do epoki średniowiecza, zwiedzając Dom Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Następnie – już w Bydgoszczy – oddaliśmy się we władanie świata sztuki:
W Muzeum - Domu Leona Wyczółkowskiego – w otoczeniu jego obrazów – próbowaliśmy zgłębiać tajniki malarstwa realistycznego i impresjonistycznego, przy okazji poznając realia życia na przełomie XIX i XX wieku.
Ze świata barwnych plam, gry światła i cienia, przenieśliśmy się do świata muzyki i tańca. Tryptyk baletowy, będący powiązaniem klasyki ze współczesnością, okazał się urzekającą inscenizacją, co prawda nie było w niej wybujałej fabularnej akcji, za to mocno rysowała się linia dramaturgiczna emocji. Chwilami otulała nas „kraina łagodności”, chwilami towarzyszył egzystencjalny niepokój...